Cafeïne is niet zo slecht als je denkt

[:nl]Ik had laatst een gesprek met iemand die wou weten of in de kruidendrank die ik zelf verkoop cafeïne zit, want daar was ze helemaal tegen. En zij is niet de enige die niet blij is met cafeïne, maar is die vrees wel gegrond?

Waar haal jij cafeïne uit en waarom?

Als ik jou vraag: ‘Waarom heb je cafeïne eigenlijk nodig?’ wat is dan het eerste waaraan je denkt? Meer dan waarschijnlijk is het antwoord iets in de trant van ‘om ’s morgens uit mijn bed geraken’, of ‘om wakker te worden.’

cafeine

En inderdaad, de meeste mensen beginnen hun dag met een kop koffie of thee, twee veel voorkomende cafeïnevoorzieningen. Sommigen gebruiken energiedranken voor een shot cafeïne om zo de namiddag door te komen. Studenten gebruiken vaak koffie om langer wakker te blijven tijdens de examens. Of misschien neem jij wel een kopje koffie na een warme maaltijd, om een middagdipje te voorkomen. Voor de meesten van ons is dus deze energieboost de reden waarom we cafeïne gebruiken.

De voordelen van cafeïne

Wat veel mensen zich niet realiseren is dat er andere manieren zijn om cafeïne in een gezond dieet op te nemen. Het snelle stimulerende voordeel van cafeïne is slechts een deel van het verhaal. Behalve een gevoel van energie, brengt cafeïnestimulatie ook thermogene voordelen met zich mee.

Thermogenese is een proces dat ons lichaam gebruikt om warmte te produceren, en dit proces vereist calorieën. Wanneer je cafeïne in de juiste hoeveelheden consumeert, kan het dit proces ondersteunen en een tijdelijke boost geven aan je metabolisme of verbranding, waardoor je nog een paar calorieën extra kunt verbranden.

 

Cafeïne werkt ook rechtstreeks in op je zenuwstelsel, wat je alerter maakt. Deze stimulatie kan ook je concentratievermogen verhogen, hoewel dit voordeel enkel bij jonge volwassenen is bestudeerd en niet voor alle consumenten zeker is. Een beetje cafeïne voor het bezoeken van de sportschool of voor je aerobicsles kan dit soort oefeningen gemakkelijker maken voor sommige mensen.

Waar zit cafeïne in?

Je kunt cafeïne natuurlijk vinden in koffiedranken en in voedingsmiddelen zoals chocolade. En omdat cafeïne het metabolisme kan stimuleren en kan helpen bij het trainen, bevatten veel voedingssupplementen ook cafeïne.

cafeine

Zowel groene als zwarte thee bevatten cafeïne. Thee heeft vele andere goede eigenschappen, waardoor het een geweldige manier is om een ​​dosis cafeïne te krijgen. Ikzelf ben uiteraard grote fan van onze eigen kruidendrank, die bevat iets minder cafeïne dan een kopje koffie en geeft je metabolisme die gezonde boost.

kruidenthee

Hoeveel cafeïne mag je gebruiken?

Natuurlijk is het zoals altijd belangrijk om cafeïne met mate te gebruiken. Besteed aandacht aan de reactie van je lichaam op cafeïne, want toleranties kunnen van persoon tot persoon verschillen. Zo weet ik zelf dat ik niet veel cafeïne nodig heb, veel minder dan mijn man die ook veel groter is. Wees je bewust van de mogelijke, vervelende bijwerkingen die gepaard gaan met te veel cafeïne en pas je inname dienovereenkomstig aan.

Over het algemeen geldt dat voor normale, gezonde mensen zonder een cafeïnegevoeligheid, een goede inname ongeveer 300 mg per dag is, wat neerkomt op drie kopjes gewone koffie. Hierdoor kan je de voordelen van cafeïne benutten terwijl je dat zenuwachtig, overmatig cafeïnegevoel voorkomt.

Water drinken

Nog even dit: vergeet niet dat je om gezond te zijn dagelijks minstens 1,5 liter water moet drinken, en dat is zonder koffie en zwarte thee gerekend!

water drinken

Er is dus wel degelijk een plaats voor cafeïne in je dieet en het is belangrijk om die plek te vinden en te genieten van de voordelen die ermee gepaard kunnen gaan.

Ben jij zo iemand die cafeïne ‘nodig’ heeft of ben je net heel erg anti? Ik hoor het graag!

X Barbara

 

via Herbalife[:en]Answer quickly … what is caffeine used for?

More than likely, the answer was something along the lines of “getting me out of bed in the morning.” It’s normal for most people to start their day with a cup of coffee or tea, two very common sources of caffeine. Some people turn to energy drinks for a midday jolt of caffeine to get them through the afternoon. Students often use coffee to stay awake longer to study for exams. Others might like a cup of tea after a big meal to combat sleepiness. For most of us, this energy boost is why we use caffeine.

What a lot of people don’t realize is that there are other ways to incorporate caffeine into a healthy diet. The quick stimulant benefit of caffeine is only part of the story. In addition to a feeling of energy, caffeine stimulation brings with it thermogenic benefits.

Thermogenesis is a process our bodies use to produce heat, and this process requires calories. When you consume caffeine in the proper quantities, it can assist this process and create a temporary boost to your metabolism, helping you burn a few more calories.

Caffeine also works upon your nervous system directly, causing heightened alertness. This stimulation may also cause an increased ability to focus, although this benefit has been studied in young adults and is not certain for all consumers. A little bit of caffeine before visiting the gym or aerobic dance class may make these types of exercise seem easier to some people.

You can find caffeine in a number of coffee beverages of course, and in foods like chocolate. And because caffeine may boost metabolism and help with exercise, many dietary supplements also contain caffeine.

Both green and black tea contain caffeine. Tea can also supply antioxidant botanical subcomponents, making it a great way to get a dose of caffeine.

Of course, like anything else, the rule of moderation applies. Pay attention to your body’s reaction to caffeine, for tolerances can vary from person to person. Be aware of the possible, unpleasant side effects that come with too much caffeine, and adjust your intake accordingly.

Generally speaking, for normal, healthy individuals without a caffeine tolerance concern, a good intake is at or under 300 mg a day, which works out to roughly three cups of regular coffee. This allows you to still get the benefits of caffeine while avoiding that jittery, overcaffeinated feeling.

There is a place for caffeine in your diet and it’s important to find that place and enjoy the benefits that can come with it.

via Herbalife[:]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s