Ik had laatst een gesprek met iemand die wou weten of in de kruidendrank die ik zelf verkoop cafeïne zit, want daar was ze helemaal tegen. En zij is niet de enige die niet blij is met cafeïne, maar is die vrees wel gegrond?

Waar haal jij cafeïne uit en waarom?

Als ik jou vraag: ‘Waarom heb je cafeïne eigenlijk nodig?’ wat is dan het eerste waaraan je denkt? Meer dan waarschijnlijk is het antwoord iets in de trant van ‘om ’s morgens uit mijn bed geraken’, of ‘om wakker te worden.’

cafeine

En inderdaad, de meeste mensen beginnen hun dag met een kop koffie of thee, twee veel voorkomende cafeïnevoorzieningen. Sommigen gebruiken energiedranken voor een shot cafeïne om zo de namiddag door te komen. Studenten gebruiken vaak koffie om langer wakker te blijven tijdens de examens. Of misschien neem jij wel een kopje koffie na een warme maaltijd, om een middagdipje te voorkomen. Voor de meesten van ons is dus deze energieboost de reden waarom we cafeïne gebruiken.

De voordelen van cafeïne

Wat veel mensen zich niet realiseren is dat er andere manieren zijn om cafeïne in een gezond dieet op te nemen. Het snelle stimulerende voordeel van cafeïne is slechts een deel van het verhaal. Behalve een gevoel van energie, brengt cafeïnestimulatie ook thermogene voordelen met zich mee.

Thermogenese is een proces dat ons lichaam gebruikt om warmte te produceren, en dit proces vereist calorieën. Wanneer je cafeïne in de juiste hoeveelheden consumeert, kan het dit proces ondersteunen en een tijdelijke boost geven aan je metabolisme of verbranding, waardoor je nog een paar calorieën extra kunt verbranden.

READ  Je sport en je eet gezond...Waarom lukt afslanken dan niet?

 

Cafeïne werkt ook rechtstreeks in op je zenuwstelsel, wat je alerter maakt. Deze stimulatie kan ook je concentratievermogen verhogen, hoewel dit voordeel enkel bij jonge volwassenen is bestudeerd en niet voor alle consumenten zeker is. Een beetje cafeïne voor het bezoeken van de sportschool of voor je aerobicsles kan dit soort oefeningen gemakkelijker maken voor sommige mensen.

Waar zit cafeïne in?

Je kunt cafeïne natuurlijk vinden in koffiedranken en in voedingsmiddelen zoals chocolade. En omdat cafeïne het metabolisme kan stimuleren en kan helpen bij het trainen, bevatten veel voedingssupplementen ook cafeïne.

cafeine

Zowel groene als zwarte thee bevatten cafeïne. Thee heeft vele andere goede eigenschappen, waardoor het een geweldige manier is om een ​​dosis cafeïne te krijgen. Ikzelf ben uiteraard grote fan van onze eigen kruidendrank, die bevat iets minder cafeïne dan een kopje koffie en geeft je metabolisme die gezonde boost.

kruidenthee

Hoeveel cafeïne mag je gebruiken?

Natuurlijk is het zoals altijd belangrijk om cafeïne met mate te gebruiken. Besteed aandacht aan de reactie van je lichaam op cafeïne, want toleranties kunnen van persoon tot persoon verschillen. Zo weet ik zelf dat ik niet veel cafeïne nodig heb, veel minder dan mijn man die ook veel groter is. Wees je bewust van de mogelijke, vervelende bijwerkingen die gepaard gaan met te veel cafeïne en pas je inname dienovereenkomstig aan.

Over het algemeen geldt dat voor normale, gezonde mensen zonder een cafeïnegevoeligheid, een goede inname ongeveer 300 mg per dag is, wat neerkomt op drie kopjes gewone koffie. Hierdoor kan je de voordelen van cafeïne benutten terwijl je dat zenuwachtig, overmatig cafeïnegevoel voorkomt.

READ  [:nl]Gewicht vs. spiermassa: Wat is belangrijker?[:en]Fit nieuws - Gewicht vs. spiermassa: Wat is belangrijker?[:]

Water drinken

Nog even dit: vergeet niet dat je om gezond te zijn dagelijks minstens 1,5 liter water moet drinken, en dat is zonder koffie en zwarte thee gerekend!

water drinken

Er is dus wel degelijk een plaats voor cafeïne in je dieet en het is belangrijk om die plek te vinden en te genieten van de voordelen die ermee gepaard kunnen gaan.

Ben jij zo iemand die cafeïne ‘nodig’ heeft of ben je net heel erg anti? Ik hoor het graag!

X Barbara

 

via Herbalife

Geef een reactie