Deze keer wil ik het in mijn wekelijks gezondheidsrubriekje met je hebben over de voordelen van wandelen om in shape te blijven. We weten allemaal wel dat sporten gezond is, maar niet iedereen is er tuk op om een Start2Run te doen of drie maal per week te gaan fitnessen. Goed nieuws: door te wandelen behaal je misschien zelfs meer resultaat!

De voor- en nadelen van lopen

nature-3290817_1920

Een groot voordeel van lopen is dat je je conditie opbouwt, maar om gewicht te verliezen is er meer nodig. Door 5 km te gaan lopen verbrand je naargelang je eigen lichaamsbouw en de intensiteit waarmee je loopt tussen de 250 en de 500 calorieën. Dat is leuk als je wil afvallen, maar onderzoek heeft bevestigd dat je het aantal calorieën dat je verbrand hebt makkelijk overschat en gaat compenseren door meer te eten, waardoor je dus niet afvalt. Je hebt ook gewoon meer honger, vooral de trek in koolhydraten neemt toe. Ai. Ik heb dat zelf ook ervaren. Bovendien is het risico op blessures groot, vooral wanneer je start met een overgewicht.

De sleutel voor blijvend gewichtsverlies

Denken dat als je sport je dus kan eten wat je wil, is geen gezonde manier van leven. Je resultaat komt namelijk voor maar liefst 70% uit je voeding en voor slechts 30% uit je beweging. Je voeding aanpassen is dus een allereerste vereiste als je gewicht wil verliezen. En dat is voor altijd, sorry! Dat wil niet zeggen dat je heel je leven op dieet bent, wel dat je een gezond eetpatroon aanneemt als je nieuwe levensstijl.

READ  [:nl]Luís is er![:en]Meet Luís the Vizsla![:]

fruit-3304977_1920.jpg

De voordelen van wandelen

Hoe kan je nu die 30% beweging in je nieuwe levensstijl inplannen, zodat je toch ook conditie opbouwt en je botten en spieren sterker maakt? Simpel! Ga wandelen!!

people-3321688_1920

Dagelijks 30 minuten een wandeling maken zorgt voor een lagere bloeddruk en een lager cholesterolgehalte en vermindert de kans op een hartaanval met maar liefst 40%. Je krijgt er bovendien een mooiere kont van 🙂 en ook je benen krijgen een betere vorm. Wandel je echt iedere dag? Dan zul je na een tijdje zeker merken dat je spijsvertering veel beter is. En een betere spijsvertering betekent een plattere buik.

belly-3186730_1920.jpgDoor een half uur te wandelen, gaat je slaapkwaliteit er aanzienlijk op vooruit. En dat is dan weer goed voor een hele hoop andere dingen. Ook kom je tot rust en vermindert je stress. Verschillende onderzoeken tonen aan dat een half uur beweging beter werkt tegen depressieve gevoelens dan antidepressiva, je wordt er dus gelukkiger van.

Tenslotte blijkt uit onderzoek dat het de grootste vetverbrander is. Hoog tijd dus om een flinke wandeling te maken.

Tips om meer beweging te krijgen

Is dat half uurtje toch nog moeilijk? Bekijk dan eens met een stappenteller hoeveel stappen je per dag zet. Als je een smartphone hebt kan je die gebruiken, anders snuffel je maar eens rond op bol.com. Krik nu je aantal stappen stelselmatig omhoog, je zou er minstens 10000 per dag moeten doen. Kom je er niet aan? Let eens op hoe vaak je de lift gebruikt, misschien kan je de trap wel nemen in de plaats! Parkeer je auto bewust wat verder weg van je bestemming, ten eerste geeft je dat minder parkeerstress en ten tweede zet je weer wat extra stappen. Of gebruik je lunchpauze om een frisse neus te nemen en wandel even een blokje om.

READ  [:nl]Waarom wij de ziekte van Lyme niet meteen herkenden en hoe jij dit kan voorkomen[:en]Why we didn't recognize Lyme's disease and how you will![:]

Gezond leven is een keuze, één die je maakt voor het leven. Zorg dus dat de aanpassingen die je doet ook haalbaar blijven in de toekomst, dan heb je de grootste kans op succes.

Veel wandelplezier!

X Barbara

Bron: NWCR

Geef een reactie