Gelukkige mensen leven langer, dat werd al eerder aangetoond. Vooral omdat ze gezonder leven. Maar wist je dat je zelf kan beïnvloeden hoe gelukkig je bent? En dat dit wetenschappelijk werd aangetoond? Ik woonde een lezing bij van Prof. Dr. in de Levenslooppsychologie Nele Jacobs en zet graag voor jou een paar tips op een rijtje die je helpen om een ‘gelukkiger’ leven te leiden. 

Wat is ‘Gelukkig zijn’?

adventure-1868817_1920
Pixabay

Misschien moeten we eerst even bekijken wat we daaronder verstaan, onder gelukkig zijn. Denk eens even mee. Had jij vandaag een ‘geluksmomentje’? Zo’n moment waarop je je happy voelde? Ik had dat vanochtend bijvoorbeeld tijdens de dagelijkse wandeling met onze hond Luìs. Misschien had jij een leuke babbel met iemand. Of kreeg je een fijn compliment van een collega. Wie weet genoot je tijdens een onverwacht rustig momentje van een tasje thee. Of misschien was het wel iets anders.

Wat het ook was, het was een momentopname, een tijdelijk iets. Na dat momentje ervoer je dat happy gevoel niet meer of toch iets minder. Bovendien is het zo dat als ik je vandaag zou vragen hoe gelukkig je bent op een schaal van 1-10, je wellicht een ander cijfer geeft dan wanneer ik je dat volgende week nog een keer vraag. Je geluksniveau fluctueert dus, het verandert.

Wat we zeker weten, is dat we onszelf als ‘gelukkiger’ zien naarmate we meer van die geluksmomenten ervaren. ‘Gelukkig zijn’ is dus niet helemaal juist gezegd, ‘geluk ervaren‘ dekt de lading beter.

Experiment 1

Ik heb het geluk gehad op vrij jonge leeftijd met ‘positief denken‘ in contact te zijn gekomen en ben er dan ook al heel lang van overtuigd dat je je realiteit kan beïnvloeden door hoe je over de dingen denkt. Voor mezelf zag ik dat dit klopte, maar echt bewijs had ik natuurlijk niet. De laatste jaren wordt er in de Psychologie echter meer en meer aandacht aan besteed. Vooral in de vrij recente tak ‘Positieve Psychologie’ die onderdeel uit maakt van de Master Levenslooppsychologie. Zo was er in 2002 dit onderzoek door Frederickson & Joiner, waarin een experiment bij studenten uitwees dat positieve emoties/gedachten een positief spiraal veroorzaken dat voor meer ‘geluk’ zorgt. De reden daarvoor is o.a. dat positieve emoties je een ruimer gezichtsveld bieden, waardoor je bijvoorbeeld sneller een oplossing zal zien voor een probleem. Negatieve emoties zoals angst, doen het tegenovergestelde.

READ  [:nl]Het gezicht dat een Trut vertoont als ze even niets te doen heeft - Heb jij het ook?[:en]The Resting Bitch Face - Do you have it? I do![:]

Experiment 2

Sommige mensen zien uit zichzelf het leven door een roze bril, anderen zien dan weer alles zwart. Het klopt dat genetica een rol speelt, want 35-40% van de verschillen in het ervaren van geluksgevoel zijn genetisch bepaald.

Maar… dat erfelijke aspect is niet alles bepalend, het is niet statisch. Je omgeving beïnvloedt jou ook en bovendien kan je zelf bewust een verandering in je denken veroorzaken. Ons brein is namelijk plastisch, we kunnen veranderen. Maar hoe doe je dat? Onder leiding van Nele Jacobs vond een experiment plaats dat in kaart bracht wanneer mensen positieve emoties ervaren. Alle proefpersonen kregen via een app dagelijks 10 biepjes te horen en moesten dan noteren hoe ‘gelukkig ‘ ze zich op dat moment voelden en wat ze aan het doen waren. Wanneer je deze dingen (waarbij je een hoog cijfer geeft) vaker doet, zal je meer positieve emoties ervaren en dus ook je geluk verhogen.

Welke factoren verhogen je geluk?

1) Fysieke inspanning

people-2573216_1920
Pixabay

Door dagelijks een lichte fysieke inspanning te doen (bij voorkeur in de buitenlucht) zal je je tot maar liefst 90 minuten na de inspanning gelukkiger voelen. Een wandeling is dus ideaal, maar ook een korte inspanning zoals de 7 minute workout of wat Yoga stretch oefeningen zijn fantastisch.

2) Dankbaarheid

bench-1245994_1920
Pixabay

Yep, door dankbaar te zijn, ervaar je positieve emoties. Maar hoe kan je dit dagelijks toepassen? Heel eenvoudig, door elke dag minstens drie dingen te noteren waarvoor je dankbaar bent. Dat hoeven geen grote zaken te zijn hoor. Op mijn blaadje stond vandaag bijvoorbeeld dat ik dankbaar ben dat Mr Lazy Bird gisteren de ijskast reorganiseerde en dat Little Miss Lazy Bird een toets Wiskunde waarvoor ze zenuwachtig was toch goed gemaakt had 🙂

READ  Growing Pains

Je kiest er zelf voor of je dit graag ’s morgens of ’s avonds noteert. Voor wie net als ik de Miracle Morning toepast, is het uiteraard ’s morgens 😉

3) Optimisme

Optimisme is ook een voorspellende factor voor het ervaren van meer geluk, aldus Nele Jacobs. Je wordt optimistischer door het toekomstbeeld dat je graag zou zien, voor jezelf te visualiseren. Je ziet dus als het ware voor je wat je graag wil dat er gebeurt. Het gevolg is wederom dat je positieve emoties zal ervaren en je dus ook weer gelukkiger zal voelen.

Valt het je op dat al deze drie punten ook onderdeel uitmaken van de Miracle Morning? Toeval? Uiteraard niet.

4) Mindfulness

meditate-1851165_1920
Pixabay

Ja hoor, ook het vierde punt zit in de Miracle Morning, namelijk Mindfulness (het moderne zusje van meditatie). Kort samengevat betekent het dat je je aandacht op één moment of punt richt en vanop afstand en neutraal naar je gedachten en emoties kijkt. Mindfulness vermindert angst, depressie en pijn. Recente MRI-scans tonen hoe na een Mindfulness training van acht weken de amygdala (het ‘vecht- of vluchtcentrum’ in de hersenen) letterlijk krimpt! Dat is ongelofelijk, zo ervaar je meteen veel meer positieve emoties. Reden genoeg om er mee te starten dus.

5) Huisdieren

IMG_4639Huh wat? Huisdieren? Ja hoor, uit het experiment met de app die biepjes gaf, bleek dat de aanwezigheid van een hond of kat het geluksgevoel positief beïnvloedde. Ik moet daar wel bij vermelden, dat de aanwezigheid van een partner dubbel zo veel effect had. Dus ja… ofwel neem je een partner, ofwel twee katten. (grapje)

READ  10 Redenen waarom Introverten geweldige Girl Bosses zijn, en jij dus ook!

6) Verbinding

people-2567915_1920Herinner je je nog de laatste keer dat je je écht gelukkig voelde? Dat intense geluksgevoel? Probeer het voor je te zien. Zie je het? Waren daar andere mensen bij of was je alleen? In de meeste gevallen zal je je het gelukkigst gevoeld hebben toen je samen met anderen was. Je verbonden voelen met anderen is een belangrijke factor om je gelukkig te voelen. Ga dus op zoek naar verbinding, spreek af met vrienden, babbel bij met een vriendin. Je hebt geen grote mensenmassa nodig hoor, het gaat vooral om kwaliteitsvolle relaties. Misschien wordt het tijd om met een nieuwe hobby te starten en zo onder de mensen te komen?

7) Zinvol leven

img_6012Mensen die vrijwilligerswerk doen, ervaren meer positieve emoties. Hoe komt dat? Zij zetten hun kracht in voor iets dat groter is dan henzelf. Waarom zou jij ook niet zoiets doen? Het zit in kleine dingen. Zoals de schoonmaakactie van je buurtpark organiseren of eraan deelnemen. Iemand hulp bieden die er niet om vroeg maar het wel kan gebruiken. Of gewoon hoffelijk zijn in het verkeer… Het maakt niet uit.

Nu jij

En wat doe jij om meer positieve emoties in je leven te krijgen? Waar word jij gelukkig van? Ben je iets met deze tips of ken je iemand die ze kan gebruiken? Delen maar!

X Barbara

 

Geef een reactie