Leuk nieuws! Vanaf nu krijg je eenmaal per week van mij een artikeltje over voeding/gezondheid vanuit mijn ervaring als coach, joepie! Deze week hebben we het over die verrekte weegschaal. Hoe vaak weeg jij jezelf? Fluctueert je gewicht zo vaak dat je teleurgesteld bent over je vooruitgang? Je gewicht heeft alles te maken met hoeveel vet en spiermassa je in je lichaam hebt en de media laten ons vaak denken dat een lager gewicht (BMI) beter voor ons is, wat impliceert dat hoe minder je weegt, hoe gezonder je bent, zoals dit beeld laat zien:

gewicht versus spieren

Maar zo eenvoudig is het niet! Gezondheid en welzijn kunnen niet simpelweg gemeten worden door naar een getal op de weegschaal te kijken. Lees je mee?

Het gewicht van je spieren

Stel, je wil in vorm geraken en je begint aan een intensief bewegingsprogramma. Wat gebeurt er? Het getal op de weegschaal neemt toe! Help!!! Paniek!!

Hoe kan dat? Wel, jouw spiermassa is toegenomen en één spiercel weegt 5x meer dan één vetcel. Bij de slager zie je dat goed wanneer je 5 kg gehakt naast 5 kg biefstuk zou leggen, of in het geval van deze afbeelding 5 kg vet naast 5 kg spieren. Wat valt je op?

5_kilo_vet_5_kilo_spieren_big

De hoeveelheid vet is groter en weegt in verhouding dus minder. Spieren nemen minder ruimte in het lichaam in beslag vergeleken met vet. Als je dus regelmatig traint en gewichten heft, zal je gewicht hoger liggen dan men op het eerste gezicht verwacht. Je lichaam bevat namelijk meer spiermassa en heeft een relatief laag percentage lichaamsvet. Maar je ziet er wel fantastisch uit!

READ  [:nl]Hoeveel eiwitten heb jij nodig?[:en]How much protein do you need?[:]

Gewicht zegt dus niet zo veel over hoe je er vanbinnen uitziet.

Weegschaal-blues

Om je te helpen je beter te voelen over het getal op de weegschaal, moet je eraan denken dat gewicht gewoon maar een getal is en eigenlijk niet zoveel betekent.

Ontmoedigd raken is iets dat we allemaal willen voorkomen tijdens onze reis op weg naar een evenwichtig en actief leven. Negatieve gedachten kunnen erg ontmoedigend werken. Ik heb geleerd dat als iemand continu op de weegschaal kijkt, dat ertoe kan leiden dat hij of zij de nieuwe levensstijl al opgeeft voordat het lichaam ook maar de kans heeft gekregen om te reageren of aan te passen op de nieuwe gezonde gewoonten.

Denk positief en meet je taille

Stoppen omdat het getal dat je op de weegschaal ziet je niet bevalt, mag nooit een optie zijn. Het gaat erom dat je je lichaam leert kennen. Het is belangrijk een positieve benadering te kiezen om je lichaam te leren kennen. Als je je resultaten bijhoudt door bijvoorbeeld je taille-omtrek wekelijks te meten, en niet teveel vertrouwt op de weegschaal, dan zal dat je motivatie een boost geven om door te blijven gaan. Als je bovendien een coach hebt die je evolutie opvolgt, stijgen je slaagkansen met 100%.

Wat is een gezonde levensstijl

Het behouden van een gezonde lichaamssamenstelling vereist een focus op je totale levensstijl. Dit houdt onder andere in dat je uitgebalanceerde voeding eet en geregeld aan lichaamsbeweging en aan stressmanagement doet. Houd alle drie in gedachten als je je gezonde doelen kiest. Het is belangrijk te beseffen dat lichaamsbeweging niet gebruikt kan worden als vervanging voor slechte voeding. Er is heel veel lichaamsbeweging voor nodig om genoeg calorieën te verbranden om een verschil te maken in je gewicht. Zoek de tijd om balans in je leven te vinden, want dat is van essentieel belang om je te helpen op de goede weg te blijven.

READ  [:nl]Cafeïne is niet zo slecht als je denkt[:en]The benefits of Caffeine[:]

Eiwitten

Als je probeert je lichaamssamenstelling te veranderen, dan wil je geen gezonde spiermassa verliezen. Je wilt het verlies aan spiermassa dat vaak geassocieerd wordt met gewichtsverlies (het jojo-effect) proberen te beperken. Het uitvoeren van spieropbouwende oefeningen en het consumeren van uitgebalanceerde en proteïnerijke voeding kan je helpen deze taak te volbrengen.

Het doel is gezond zijn

Het werken aan een goede verhouding spiermassa-vetmassa helpt je kracht op te bouwen en zal je helpen fit te worden en niet alleen maar slank. Ernaar streven lichaamsvet te verliezen, de dichtheid van je spiermassa te verhogen, je taille dunner te maken en je complete uiterlijk en gevoel van welzijn te verbeteren is een veel beter doel dan je alleen maar richten op dat getal op de weegschaal.

Tot daar mijn eerste gezondheidsartikel, hopelijk had je er wat aan! Voor meer tips en ook receptjes kan je me volgen op Instagram.

Wat is jouw trucje om een gezonde levensstijl vol te houden?

X Barbara

 

 

3 gedachtes over “Gewicht vs. spiermassa: Wat is belangrijker?

  1. Meer van dit soort artikels!! Ik ben gisteren voor het eerst op de weegschaal gaan staan sinds ik nog bij m’n ouders woonde en kan je zeggen dat ik haast achteroverviel – en not in a good way. :’) Ik moet nodig terug meer aan sport doen, want met gezonder eten alleen kom ik er niet.

    1. Thanks!! Hmmm, wel, eigenlijk is de verhouding voeding/beweging 80/20! Dus je voeding is erg belangrijk. Jij doet al 10000 stappen per dag zag ik, wat super is! Weet je wat je taille omtrek was toen je nog thuis woonde? Als je die vergelijkt met vandaag heb je écht een goed beeld. Misschien eet je nog iets te veel koolhydraten?

Geef een reactie