Leuk nieuws! Vanaf nu krijg je eenmaal per week van mij een ‘gezond’ artikeltje vanuit mijn ervaring als coach, joepie! Deze week hebben we het over de sleutel om jouw nieuwe levensstijl ook in resultaten om te zetten. Benieuwd wat de missing link is?

fitness-332278_1920

Je hebt de klik gemaakt, vanaf nu ga jij minstens 3x per week sporten en koop je enkel nog gezonde voeding, laat die zomer maar komen! Vol goede moed begin je eraan, je verbijt je hongergevoel en na de eerste week ga je op de weegschaal staan of meet je je taille (Gewicht vs. spiermassa: Wat is belangrijker?) en wat zie je?

Niks! Geen énkel verschil! Wat is er aan de hand? Wat heb je verkeerd gedaan? Ik leg het je uit.

Planning, Planning, en nog eens Planning

Inderdaad, je gaat je agenda erbij moeten nemen. Of je Bullet Journal. Of je iPhone.

If you fail to Plan, you plan to Fail

Het is één van mijn favoriete quotes, van Jim Rohn, en het is een waarheid als een koe. Je gaat onvermijdelijk situaties tegenkomen waarin je honger hebt en dan zijn er slechts twee opties, namelijk

  • Of je verbijt je honger tot aan de eerstvolgende maaltijd
  • Of je zucht eens diep en neemt dan toch maar die snoepreep/dat broodje/die koek of whatever wat zich in je buurt bevindt

En nu denk jij misschien dat de eerste optie de beste is, maar helaas pindakaas, ze zijn allebei even erg. Honger hebben is namelijk géén plan als je wil afslanken! Je lichaam interpreteert dat alsof er een voedseltekort is. Het neemt zijn voorzorgen door je verbranding trager te laten werken. Stel je voor!! Dan kom je dus nog sneller bij.

READ  [:nl]Gewicht vs. spiermassa: Wat is belangrijker?[:en]Fit nieuws - Gewicht vs. spiermassa: Wat is belangrijker?[:]

Bovendien heb je ook de neiging te gaan compenseren, wanneer je met honger aan tafel gaat zal je algauw te veel gaan eten. Planning van je maaltijden en tussendoortjes is dus ontzettend belangrijk. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat het je risico op overgewicht met een derde vermindert!

Hoe?

Om te beginnen maak je wekelijks een weekmenu op voorhand, zo laat je niets aan het toeval over. Ga één of twee keer je boodschappen doen en hou je aan je lijstje. Ik zet hier binnenkort nog een artikel over Meal preppen trouwens. Bouw de routine in om drie maaltijden per dag op vaste tijdstippen te eten en sla NOOIT je ontbijt over.

stickies-3127287_1920

Waarom een ontbijt?

Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag, Ja, sorry, maar het is zo. De calorieën die je ’s ochtends eet verzadigen je langer dan deze die je ’s avonds eet, je zal over het algemeen minder calorieën eten per dag wanneer je goed ontbijt. Zorg voor een ontbijt met veel (plantaardige) eiwitten, die verzadigen je meer, en met trage suikers. Bijvoorbeeld een kommetje (plantaardige) yoghurt met fruit en noten, zaden en/of pitten.  Of een smoothie van amandelmelk met fruit en havervlokken en een paar scheppen (plantaardig) proteïne poeder, of havermout met sojamelk en rode vruchten,… Geen cornflakes! Voor je ’s avonds je bed ik kruipt moet je exact weten wat je de volgende ochtend gaat eten.

fruit-3222313_1920

Tussendoortjes

Mag je tussendoortjes eten? Als je honger hebt, dan moét het. Kies ook hier eerder voor een eiwitrijk tussendoortje dan een koekje vol koolhydraten. Fruit is natuurlijk altijd een goede keuze, maar ook een handje noten of een kommetje yoghurt zijn prima. Zorg dat je steeds iets bij de hand hebt wanneer je onderweg bent, ik heb zelf altijd een eiwitreepje in mijn handtas, zo kom ik nooit in de verleiding!

READ  [:nl]Cafeïne is niet zo slecht als je denkt[:en]The benefits of Caffeine[:]

Water

Je weet ondertussen al dat water drinken essentieel is, maar ook dat moet je plannen. Start elke dag met een nieuwe (hervulbare) fles die je uit moet drinken. Zorg dat je minstens 1,5 liter per dag drinkt, daarin mag je ook kruidenthee meetellen, maar geen koffie en zwarte thee. ’s Avonds moet je fles leeg zijn!

Extra controle

Is je weekplan klaar? Heb je alles in huis? Tussendoortjes ook? Maak dan nu een hele week lang een foto van alles wat je eet/drinkt. Dat is de enige manier om aan het einde van de week te zien of jij je echt aan je plan hebt gehouden. Is het niet gelukt? Stel je plan dan bij of vraag een coach om hulp. Zelf werk ik met een handige App waarin mijn klanten hun maaltijdplannen opslaan, zo zien ze of ze goed bezig zijn of niet.

herbalife app

Zo, nu heb je geen excuses meer! Maak dat weekplan zondag en start vanaf maandag zonder fout met jouw nieuwe gezonde levensstijl! Hulp nodig? Stel je vraag hieronder of stuur me een mailtje op barbara@designyourlife.be

Succes!

Welke tips heb jij nog om je aan je gezonde levensstijl te houden?

Vond je dit artikel leuk/nuttig/interessant? Klik hieronder dan op ‘Like’ and show me some Love!

X Barbara

 

Geef een reactie