Ik ben niet zo goed in ’s morgens opstaan. Zeker niet in vroeg opstaan. In vroeg gaan slapen ben ik trouwens ook niet geweldig, dus het één hangt allicht samen met het ander. Maar we werken eraan! Toen ik vorige week van een vriendin/collega de vraag kreeg of ik de Miracle Morning uitdaging wou aangaan, was ik dus niet meteen dol enthousiast. Maar ik ben niet vies van een challenge, en gemotiveerd als ik was door mijn resultaten met het ‘Club Style’ ontbijt, vond ik het wel een mooi moment om ineens de lijn verder door te trekken. Vooral de ondertitel van het gelijknamige boek: ‘The Not-So-Obvious Secret Guaranteed To Transform Your Life (Before 8AM)’ prikkelde mijn nieuwsgierigheid. Benieuwd waar ik het over heb? Read on!

fullsizeoutput_a178.jpeg

Wat is de Miracle Morning?

Het is een boek en een levensstijl. ‘The Miracle Morning’ werd door Hal Elrod geschreven en eerlijk: ik heb het niet gelezen. As we speak is het wel onderweg naar me dankzij bol.com, maar ik had geen zin om daarop te wachten en ben dus alvast begonnen met de praktijk.

Ik wou natuurlijk wel wat achtergrond informatie en ging online op zoek. Groot was mijn verbazing dat Hal Elrod (1979) niet terug te vinden is op Wikipedia. Huh? Op zijn eigen site kan je lezen dat hij een Amerikaanse motivational speaker en life coach is die op zijn 20ste zwaargewond raakte in een verkeersongeval. Zijn hart stopte gedurende zes minuten met kloppen en hij geraakte in coma. Toen hij weer wakker werd, kreeg hij te horen dat hij nooit meer zou kunnen lopen. Ondanks de voorspellingen, slaagde Hal er niet alleen in om zijn benen terug te gebruiken, hij deed dat op spectaculaire wijze door een Ultra Marathon uit te lopen.

READ  [:nl]Regen, regen, regen[:en]Rain, rain, rain[:]

Sindsdien is hij een succesvol keynote speaker en auteur en inspireert hij wereldwijd miljoenen mensen met zijn ‘Miracle Morning’, waarmee hij belooft dat je je leven compleet kunt veranderen door één uur vroeger op te staan.

Hoe werkt het?

De methode is gebaseerd op zes peilers, de ‘SAVERS’. Deze staan voor Silence, Affirmation, Visualization, Exercise, Reading en Scribing (schrijven). Als je bij het lezen van woorden als affirmatie of visualisatie al kriebels krijgt, dan is dit misschien niet echt jouw ding. Zo niet: read on! Ik geef hieronder mee hoe ik de zes punten toepas in mijn eigen Miracle Morning. Feel free om er jouw versie van te maken en ze te delen.

Silence

Wie herkent dit niet: van zodra je je bed uit komt, word je geleefd. De kinderen moeten naar school, lunchpakketten worden klaargemaakt, ‘Mamaaaa waar is mijn groene trui?’ en gelijkaardige problemen moeten worden opgelost, de hond moet uitgelaten worden en ga zo maar door. Voor je het weet zit je volledig gestresst in je auto, tussen alle andere gestressten, op weg naar je werk. En de dag is nog niet eens begonnen.

Doe het een keer anders. Zet je wekker een uur vroeger en start je dag met 5 minuten stilte. Sluit je ogen en concentreer je op je buik ademhaling. Probeer elke gedachte die in je opkomt weer weg te wuiven en kom steeds terug naar de buikademhaling. Voel je de rust door je lichaam gaan?

Affirmation

Nu je rustig bent, is het tijd om een aantal affirmaties hardop tegen jezelf te zeggen. Ik heb er zelf 10 uitgekozen die bij mij passen, jij kiest er natuurlijk andere. Inspiratie nodig? Google ‘positieve affirmaties’ en je komt al een heel eind. Op deze blog bijvoorbeeld. Doe dit een paar minuutjes.

READ  [:nl]Happy Valentine? Dit is waarom koppels in 2018 uit elkaar gaan[:en]Happy Valentine? This is why couples will break up in 2018[:]

Visualization

Nu is het tijd om aan je dromen te werken. Wat zou jij graag nog bereiken in je leven? Hoe zie je jezelf in de toekomst? Wat zou je graag veranderen? In je werk, je leven, je relatie, je lichaam,… In je gedachten kan alles! Sluit je ogen en zie voor je hoe je je doel bereikt, probeer de emoties te voelen die erbij horen, alsof het echt gebeurt. Hoe voel je je? Hou een blad papier of een notitieboekje bij de hand en schrijf elke droom of elk doel dat bij je opkomt neer (dit is al een stukje van Scribing). Laat je gaan!

Nadat ik dit gedaan heb, ga ik naar de keuken en maak er mijn ‘Club Style’ ontbijt. Terwijl ik mijn glas Aloe leegdrink, schrijf ik op waarvoor ik me dankbaar voel op dat moment. En daarna is het tijd voor de workout!

Exercise

Je hoeft geen Start2Run in dat uurtje te proppen. Net zomin als je naar de fitness moet. Een paar minuutjes bewegen zijn al prima. Zelf vind ik de App ‘7 minute Workout’ ideaal. Maar evengoed kan je een paar rondjes van push ups en crunches doen of wat Yoga oefeningen. Wat jij wil.

Reading

Dit is voor mij een ‘no-brainer’, ik lees zelf heel veel en vooral boeken rond persoonlijke ontwikkeling. De bedoeling is dat je er een gewoonte van maakt om elke dag een beetje te lezen. Waarom? Je doet inspiratie op, krijgt nieuwe ideeën en leert om anders te kijken naar de dingen die je meemaakt in je leven. Momenteel ben ik bezig in ‘Start With Why’ van Simon Sinek. Mijn volgende boek weten jullie al, als je goed opgelet hebt 😉 Weet je niet wat te lezen? Ik schreef een tijdje geleden een blog over mijn top 10 boeken voor je persoonlijke ontwikkeling. Misschien zit er iets voor jou tussen?

READ  Happy endings

Hoeveel moet je lezen? ’s Morgens vijf à tien minuutjes is prima. Meer mag ook uiteraard. Ik drink mijn Thermo Thee en Shake verder op terwijl ik lees, dus nadien zit mijn Miracle Morning erop en spring ik de douche in.

Resultaat?

Nee, dat heb ik natuurlijk nog niet. Ik ben pas aan dag twee nu. Mijn doel is om de komende 90 dagen de Miracle Morning toe te passen en dan te evalueren. Maar ik was vanochtend wel al stijf van de workout, dus dat belooft. En ik moet toegeven dat mijn humeur er wel snel op vooruitgaat ’s ochtends.

Nu jij!

Ik ben benieuwd… heb jij ervaring met de Miracle Morning? Of wil je er zelf mee starten? Vertel het me! Ikzelf hou mijn vordering bij in mijn IG Stories, dus kom maar af en toe eens kijken.

X Barbara

 

 

Geef een reactie