In september begonnen we onze Roadtrip. We vertrokken met een camper vanuit België en reden via de Westkust van Frankrijk naar Spanje en Portugal, met de Oceaan als onze gids. In de winter kwamen we terug naar België en 5 weken geleden hervatten we onze trip vanuit Lissabon. Onder het kopje Flip Flop Your Life –  Lazy Travelling vind je alles terug over onze wedervaren. Vandaag neem ik je mee naar het Alhambra in Granada.Het stond al op mijn verlanglijstje sinds ik nog Spaans studeerde, meer dan twintig jaar geleden dus. Het Alhambra sprak enorm tot mijn verbeelding, maar het kwam er nooit van om ernaar toe te reizen. Vooral omdat ik meestal in de zomermaanden op vakantie ging en het dan in Andalusië bloedheet kan worden. Niet ideaal voor een cultureel uitstapje dus.

Het decolleté-effect

We vertrokken vanuit ons plekje aan het haventje voorbij Malaga richting Granada. Die route loopt langs de Sierra Nevada en is ongelofelijk mooi.

We besloten om als tussenstop op een camping in de buurt te overnachten en nog even van het mooie uitzicht te genieten voor we ’s morgens verder reden. Meer tijd had Michael niet nodig om van een nabij gelegen afvalhoop een stoel weg te slepen die hij absoluut mee wou nemen.

Die stoel blokkeert ondertussen al 10 dagen onze koffer 🙂

Toen we weer vertrokken wilden we ons afvalwater lozen, zoals we om de twee a drie dagen doen. De campinguitbaters wezen ons waar we dit konden doen, maar helaas ging het daar een beetje mis. Er kwam politie en een decolleté aan te pas. Voor het volledige verhaal verwijs ik je graag door naar de blog die ik daarover schreef voor Urban Chicks 😉

READ  Oh, hi officer 😬

Parking en tickets

We konden met onze camper tot vlak bij het Alhambra rijden. Mits betaling van de som van 30 euro mochten we daar zelfs 24 uur parkeren en dus ook overnachten. Wij waren de enigen op de hele parking…voor ons perfect.

Ik had online tickets gekocht en raad je ook aan dat te doen. Toen we om 14u ter plaatse kwamen waren namelijk alle deurtickets al verkocht en dropen er heel wat mensen beteuterd weer af. De aankoop van de tickets vergt een beetje vooruitziendheid. Je koopt je ticket namelijk niet alleen voor een bepaalde datum, maar ook voor een bepaald uur. Het mooiste paleis van het Alhambra, het Nasrid, is namelijk slechts beperkt toegankelijk. Toen ik onze tickets bestelde, kon ik enkel nog tickets krijgen voor 19u ’s avonds. Dat wil zeggen dat wij wel de rest van het Alhambra konden bekijken, maar pas om 19u in het Nasrid binnen mochten. Op de website stond dat we onze tickets aan de ingang zouden kunnen printen, in daarvoor voorziene automaten. Dit bleek niet zo te zijn en we zijn dus met de tickets op onze smartphone binnen gegaan, maar ik raad je dat heel sterk af. Print ze uit als je kan. Je moet namelijk op bepaalde plekken opnieuw je ticket tonen, en als je veel foto’s neemt zou je batterij wel eens snel op kunnen raken… en dan kan je niet meer binnen.

Onze dag

Je moet je het Alhambra voorstellen als een soort dorp dat bestaat uit tuinen, paleizen, een kerk, een badhuis en een enkele souvenirwinkels. Hier een handig kaartje om je een idee te geven.

READ  Relax @ Ile de Ré

plano-alhambra

In het rood zie je het Nasrid paleis, daar konden we dus niet meteen binnen. Van 14-17u30 dwaalden we noodgedwongen rond op de rest van het domein. Ik zeg noodgedwongen want eigenlijk hadden we het na een tijdje wel gezien. Heel jammer vond ik dat nergens een bordje uitleg bij stond en achteraf gezien hadden we dus beter een gids onder de arm genomen (tip!).

Hier een foto-overzicht.

IMG_0645IMG_0656IMG_0659IMG_0660IMG_0669IMG_0691

Eten en drinken

Ik had behalve een fles water helemaal niks bij. Op zeker moment scheurden we zo van de honger dat we in een souvenirwinkeltje een zakje nootjes (ik) en twee ijsjes (Mr Lazy Bird en Little Lazy Bird) kochten. We waren daarmee tijdelijk gedepanneerd, maar tegen 17u begon het toch weer te knagen van al dat wandelen. Net toen we het niet meer zagen zitten, ontdekten we een ongelofelijk mooi terras. Op het kaartje staat het niet (!) aangeduid, maar het bevindt zich net boven het gele nummertje 9.

Kijk eens hoe zalig.

Je kan er heerlijke slaatjes en tapas eten, nét wat we nodig hadden om tot 19u te overbruggen.

Naïef als we zijn dachten we dat we op het afgesproken moment gewoon het Nasrid paleis in konden wandelen, maar helaas pindakaas. Een rij om U tegen te zeggen. Maar het was het waard. Kijk maar.

IMG_0707IMG_0705IMG_0704IMG_0702IMG_0701IMG_0699

We hebben die dag bijna 20000 stappen gezet en ik heb er een blauwe teennagel aan overgehouden, maar ik ben erg blij dat ik het eindelijk gezien heb.

Na ons nachtje op de parking hebben we nog een dagje in Granada zelf rondgelummeld.

READ  😍

Daarna was het tijd om weer richting Malaga te rijden, waar Mr Lazy Bird het vliegtuig naar België zou nemen.

Little Lazy Bird en ik hebben het niet aan ons hartje laten komen. We hebben een weekje doorgebracht in een klein paradijsje, een camping op slechts 20 minuten van de luchthaven van Malaga met zicht op de bergen en een gigantisch zwembad. We konden ons geluk niet op toen er naast ons een Vlaams gezin met 3 kinderen kwam staan die ook huisonderwijs kregen. Leuk he 🙂

8B301B82-0D93-4B3B-B87B-9217B4A32B54IMG_0754IMG_0809

Nu zijn we weer onderweg. Vandaag vertrokken we van de camping en reden we net voorbij Almeria waar we nu op een camperplaats staan. De bedoeling is om morgen naar Mojacar te rijden, waar we 7 jaar geleden bijna gingen wonen…